اگر طرفین به موجب قرارداد اختلاف خود را به داوری داوران مرضیالطرفین ارجاع نمایند و در مورد داوران به توافق نرسند داوری از بین میرود و دخالت دادگاه در تعیین داوران مبنای قانونی ندارد.

 

تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸     شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۱۵۰۰۷۵۷


رای بدوی


در خصوص دادخواست خواهان به طرفیت خوانده به خواسته ابطال رأی داوری مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۰ نظر به اینکه مفاد اعتراض معترض انطباقی با هیچیک از شقوق هفتگانه ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی را نداشته لذا دعوی وی را متکی به دلیل ندانسته و حکم به بطلان آن صادر و اعلام میگردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبۀ ۱۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران – یازرلو

رای دادگاه تجدید نظر


تجدیدنظرخواهی آقای (ن. الف.) به طرفیت آقای (ع. ن.) نسبت به رأی شماره ۹۸ مورخه ۱۱/۲/۹۱ صادره از شعبۀ ۱۹ دادگاه عمومی تهران میباشد بهموجب رأی مذکور دعوی تجدیدنظر خواهان به خواسته ابطال رأی هیئت داوری ۲۳/۷/۹۰ موضوع قرارداد عادی بدون تاریخ مربوط به معامله دو دانگ از شش دانگ یک قطعه زمین واقع در قریه کژده بخش ۴ شهرستان رشت به شماره ثبتی ۵۷۶/۷۸ مورد اجابت قرار نگرفته و به بطلان دعوی حکم صادرشده است بنظر این دادگاه رأی معترضٌعنه که فاقد مبنای استدلالی می باشد مغایر با موازین قانونی اصداریافته و شایستۀ تأیید نیست، زیرا در بند ۷ قرارداد تصریح شده حل اختلافات از طریق ارجاع به هیئت داوری مرضیالطرفین صورت خواهد پذیرفت و با وجود شرط داوری مرضیالطرفین مداخله دادگاه در تعیین داور بلا وجه بوده و در صورت عدم تراضی طرفین به داوری موضوع حکمیت منتفی میگردد، بنابه مراتب چون رأی مغایر با موازین قانونی صادرگردیده با قبول اعتراض به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی نقض و آنگاه با استدلالی که گذشت مستنداً به ماده ۱۹۸ همان قانون حکم به ابطال رأی داوری ۲۳/۷/۹۰ صادر و اعلام مینماید. این رأی قطعی است.


رئیس شعبۀ ۱۵ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه عشقعلی – جمشیدی


بانک داده آرای پژوهشگاه قوه قضایه