استارتاپ چیست؟
در جواب این سوال که استارتاپ چیست باید بگوییم که استارت آپ به کمپانی و شرکتی گفته میشود که در مراحل ابتدایی کاری و عملیاتی خود قرار دارد. استارتاپ شرکتی است که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس میشود؛ افرادی که میخواهند یک محصول نهایی و یا خدمات را به خوبی توسعه داده و عرضه کنند و این اعتقاد را دارند که تقاضای بسیار خوبی برای محصول و یا خدمات مذکور در بازار کار وجود دارد.
عبارت استارت آپ یک موضوع و فاز دائمی برای یک کسب و کار و تجارت نیست و فقط به مشاغل حوزه فناوری و به اصطلاح Tech مربوط نمیشود.
معمولاً استارتاپها دارای نیروی کار کمتر و پتانسیل رشد بیشتری نسبت به رقبای کاری خود هستند. آنها قرار است محصول یا خدمتی با جذابیت گسترده ارائه دهند که یا هنوز وجود ندارد و یا اینکه قرار است مشکلی را بهتر از گزینه های موجود در بازار کار برای مشتریان حل کند.
این قسم از کمپانیها که به شرکتهای استارت آپی معروف هستند، معمولاً کار خود را با هزینه بالا و سرسام آور شروع کرده و در مقابل درآمد کمی دارند! به همین خاطر، اغلب مشاغل استارتاپی به دنبال یک یا چند منبع خارجی سرمایهگذاری برای رشد و ارتقاء شرایط فعلی کار خود هستند.
این شرکتها بر روی یک محصول و خدمات واحد تمرکز کرده و قصد دارند تا آنرا در موعدی تعیین شده به بازار عرضه کنند، در اغلب اوقات، این دسته از شرکتها دارای بیزینس مدل (مدل کسب و کار کامل و توسعه یافتهای نبوده و در اکثر اوقات از کمبود سرمایه کافی برای رفتن به لول و مرحله بعدی رنج میبرند، برای همین دست به دامان سرمایههای خارجی میشوند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید برندهای بزرگ و پولساز کنونی دنیا مثل فیسبوک، آمازون، اپل، نتفیلیکس و یا گوگل، زمانی استارتاپهای کوچکی بودند که با کار و تلاش فراوان، ایده اولیه خود را گسترش داده و با جذب نیروی کار، توسعه شرکت و جذب سرمایههای خارجی، به برندهای میلیارد دلاری و بسیار مشهور کنونی در دنیا بدل شدهاند.
به بیانی ساده، فاکتورهای شخصیتی یک شرکت استارتاپی موفق شامل موارد زیر میشود:
دارای خلاقیت فراوان
دارای قدرت حل مسئله و مشکل
توانایی رشد سریع
مقیاس پذیر
داشتن جسارت کافی برای برهم زدن تمامی معادلات موجود در بازار(روالهای مرسوم و کهنه)
دفتر حقوقی دکتر فرهنگ پور ۰۲۱۹۱۶۹۳۳۱۹