” وام سهامدران “به شرکت در قراردادهای سرمایه گذاری
8 سپتامبر 2024
شرایط ثبت برند شخصی و حقیقی
9 سپتامبر 2024

ثبت برند شخصی و حقیقی

بت برند شخصی و حقیقی

شرایط ثبت برند شخصی و حقیقی

برند شخصی personal brand)) در یک تعریف ساده عبارت است از: چگونگی ظاهر شدن افراد در دنیای بیرونی یک تصویر عمومی مشخص، متقاعد کننده و قدرتمند از افراد که از طریق صفات مشخص و یا تخصص خاصشان در ذهن مردم ایجاد شده است و مردم آنها را از طریق همین صفات و یا تخصص تشخیص میدهند. به عبارت دیگر برندسازی شخصی فرایندی است که طی آن افراد و تخصص آنها همانند ثبت برند تجاری علامتگذاری میشوند.

 

فرایندی که درست همانند یک دارایی به فردی خاص تعلق گرفته و میتواند زمینه های دانش، ظاهر فیزیکی و … را دربر بگیرد.

بنابراین در برندسازی شخصی اغلب نام یک فرد برای محصولات مختلف به کار برده میشود و این ماهیت و ذات این فرد است که تعیین کننده میزان موفقیت او خواهد بود. پس در برند شخصی موفقیت از خود فرد به دست خواهد آمد نه از چیز دیگر.

کاربردهای برند شخصی

برند شخصی کاربردهای فراوانی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیرگذاری بر روی ذهن مردم که از رایجترین آنها میتوان به تبلیغ یک محصول خاص اشاره کرد.

افزایش فرصتهای شغلی

معروف و مشهور شدن در حرفه خود

به نمایش گذاشتن محاسن، تواناییها و مهارتهای خود

شناخت بهتر خود از طریق ایجاد یک تصویر روشن و واضح از تواناییها و استعدادها

پی بردن به نقاط قوت و ضعف خود

برقراری ارتباطاتی ارزشمند با متخصصین حوزه مربوطه

برند حقوقی و شرکتی

شرایط ثبت برند حقوقی و شرکتی

بعد ثبت شرکت برند شرکتی که از آن به عنوان برند سازمانی نیز یاد میشود، تعریف کننده آرمانی است که آن آرمان متول یِ خدمت و یا پیشنهادی است که مشتریان آن را خریداری کرده و از آن استفاده خواهند کرد. در واقع برند شرکتی، شرکتی را معرفی مینماید که پشت هر ارزش پیشنهادی که به مشتریان خود میدهد،ایستاده است.

شرکتها باید این اطمینان را به مشتریان خود بدهند که برند شرکتی آنها حاوی میراث غنی، ارزشها،

هنجارها و اولویتها،سرمایه،داراییهاو تواناییها،ظرفیت نیروی انسانی، چارچوب مرجع جهانی و بومی، برنامه های جامع شهروندی و در نهایت ثبت و ضبط عملکرد شرکت است. بنابراین میتوان بیان کرد که برندسازی شرکتی که سفیر فرهنگ و سیستم ارزشی سازمان و نیز نمایانگر ارزشهای اصلی و اخلاقی و تعهد شرکت در قبال مشتریان است، برای سازمانهای بزرگ بسیار گسترده و مستلزم رعایت استانداردهای بیشتری است.

علامت تجاری و برند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر کسی پیش آید این است که برند و علامت تجاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند درحالی که ممکن است به جای یکدیگر به کار روند. با بررسی در قوانین جمهوری اسلامی ایران میتوان دریافت چیزی تحت عنوان برند در قوانین ایران وجود ندارد و این اصطلاح از نظر حقوقی جایگاهی ندارد. با این اوصاف برای کسی که میخواهد چیزی شبیه به برند را در ایران ثبت نماید قانون چه چیزی پیشی بینی کرده است؟!

در قوانین جمهوری اسلامی ایران آنچه به جای برند مورد استفاده قرار گرفته است همان علامت و نام تجاری است که از نظر قانون گذار تعریف و آثاری خاص دارد.

علامت تجاری طبق تعریف قانون گذار و همانطور که پیشتر نیز بیان شد علامتی قابل رؤیت است که کالا و یا خدمت شخص حقوقی و یا حقوقی را از یکدیگر متمایز میکند. بنابراین این علامت برای آن که مورد پذیرش قانون باشد باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

 

ویژگیهای علامت تجاری

نشان دهنده وجه مشخصه فعالیت شخص حقیقی و یا حقوقی باشد.

نشانه، تصویر، علامت، هولوگرام، صدا، شکل و ترسیمات خاصی باشد که محصولات و خدمات شخص حقیقی و یا حقوقی را از محصولات و یا خدمات سایر رقبا متمایز میسازد.

دارای اصالت و تازگی باشد یعنی هم اختصاصی باشد و هم کام لاً مشخص و متمایز

 

پروانه خیاط – کارشناس حقوق شرکتها و برند

۰۲۱۹۱۶۹۳۳۱۹